مرزهاي جمهوري اسلامي ايران، بغداد و حرمهاي مطهر ائمه عليهم السلام خطوط قرمز کشورمان در عراق

مرزهاي جمهوري اسلامي ايران، بغداد و حرمهاي مطهر ائمه عليهم السلام خطوط قرمز کشورمان در عراق
گزارش/
جمهوری اسلامی ایران حرم مطهر امامان شیعه را به عنوان خاک امت اسلامی محسوب می‌کند، و تجاوز به آن را به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران ؛ مرزهای جغرافیایی هر کشوری در طول تاریخ بشر، همواره به عنوان خط قرمزی برای بیگانگان محسوب شده، که به وسیله آن اجازه هرگونه عملی به بیگانگان، تنها خارج از محدوده آن خط قرمز مرزی داده می‌شده است.

اما جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه مانند همه حکومتها در طول تاریخ به این مرزبندی پایبند است، به حفظ ارزشهای بنیادین جمهوری اسلامی که فراتر از مرزهایش قرار دارد نیز پایبند است.

مزار و مرقد امامان شیعه از جمله اماکنی هستند، که جمهوری اسلامی نه از حیث مالکیت جغرافیایی، بلکه از حیث ارزش انسانی و معنوی امامان شیعه ، به عنوان کسانی که تفکرات و آموزه‌هایشان در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش اساسی و راهبردی داشته، آنها را به عنوان خط قرمز خود در مقابل  داعش و یا هر متجاوز دیگری ترسیم کرده است.

امامان شیعه، برای شیعیان ایرانی به قدری قابل احترام و عزیر هستند، که بسیاری از رزمندگان جنگ 8 ساله ایران، بیشتر از آنکه انگیزه جنگیدن خود را دفاع از مرزهای ترسیمی بشر عنوان کنند، دفاع از عقاید و ارزشهای اسلامی عنوان می‌کردند.

مقامات نظامی و نمایندگان مجلس ایران هم به صراحت اعلام کرده‌اند که "نزدیک شدن" به اماکن مقدسه ( نه تخریب اماکن) خط قرمز جمهوری اسلامی برای "انهدام" داعش است.

"نزدیک شدن" و "انهدام" دو واژه کلیدی در ادبیات ایرانیان است، که با شجاعت مشخص می‌کنند؛ اولا، برای برخورد با داعش منتظر توهین به اماکن مقدسه نخواهند بود و در صورت نزدیک شدن، عمل مناسب را انجام خواهند داد و ثانیا، برخورد با داعش، تنها به یک برخورد کوچک برای دور کردن آنها محدود نمی‌شود و انهدام آنها را در پی خواهد داشت.

دو ماه پیش که آمریکا و عربستان هنوز از حامیان اصلی داعش بودند، هنگامی که داعشی‌ها  اعلام کردند، قصد حمله به کربلا را دارند، سردار قاسم سلیمانی که مدتهاست نامش خواب شبانه را از طراحان داعش گرفته، پیامی را خطاب به داعش صادر کرد، که تن آل سعود از آن به لرزه افتاد! وی اعلام کرد: "اگر پایتان  به حرم سید الشهدا علیهم السلام برسد با کسب اجازه از مقام عظمای ولایت فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای کربلای جدیدی را رقم خواهیم زد که تاریخ به خود ندیده باشد و نماز ظهر را با سربازان امام خامنه ای به جماعت در بقیع می خوانیم."


 قبرستان بقیع

پیام سردار سلیمانی آغازی برای پشیمانی عربستان و سپس آمریکا در حمایت از داعش بود. این عدم حمایت خیلی زود با عنوان خطر تروریست در ادبیات مقامات عربستانی و آمریکایی خودنمایی کرد، تا جایی که ترجیح دادند، به اذعان خودشان برای تضعیف داعش قدم بردارند، زیرا در صورت تضعیف داعش، آنها مجبور خواهند بود مطابق میل آمریکا و عربستان عمل کنند، اما در صورت قدرتمند بودن، نه تنها نافرمانی کرده، بلکه منافع آنها را نیز به خطر خواهند انداخت.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا آمریکا و عربستان با وجود احساس خطر از داعش تنها به تضعیف آن فکر می‌کنند، و در راستای نابودی آن قدم بر نمی‌دارند؟ در پاسخ باید گفت: حتما وجود داعش برای آنها نفعی دارد، و نفع آن مشغول کردن و گرفتن انرژی از جمهوری اسلامی برای کمک به عراق و سوریه است، چرا که اگر دغدغه تروریست داشتند، هم‌اکنون گروهک تروریستی جبهه‌النصره را که در سوریه عملیات تروریستی انجام می‌دهند، مورد حمایت قرار نمی‌دادند!

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمين روحانی طی مصاحبه‌اي با شبكه تلويزيوني "ان بي سي" آمريكا تاکید کرد: عتبات مقدسه، شهرهاي مذهبي همه شيعيان و مسلمان جهان هستند و اگر این شهرها و همچنین بغداد در خطر باشد اين خط قرمز ما است!

رئیس جمهوری افزود: براي اينكه اين شهرها به اشغال تروريست ها در نيايند از هر تواني استفاده خواهيم كرد و نخواهيم گذاشت بغداد و يا شهرهاي مقدسي مثل كربلا و نجف در اشغال تروريست ها قرار بگيرد.

خط قرمز خواندن "بغداد" در کنار سایر اماکن مقدسه توسط روحانی نشان می‌دهد، غفلت از حفظ بغداد منجر به  واگذاری کل عراق و در نتیجه اماکن مقدسه خواهد بود، بنابراین عدم وجود اماکن مقدسه در بغداد، چیزی از وظیفه جمهوری اسلامی در قبال حفظ بغداد نمی‌کاهد. 

در جدیدترین واکنش‌ها نسبت به مقابله با داعش فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر پوردستان همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس با اشاره به رصد ارتش از تمامی حرکات در داخل کشور عراق، اعلام کرد: ما این آمادگی را داریم که در صورت نزدیک شدن داعش به مرزهایمان در عمق خاک‌های عراق، آنها را هدف قرار دهیم.


معاون ستاد کل نیروهای مسلح سرلشگر باقری نیز با بیان اینکه برای جمهوری اسلامی یک حاشیه امنیتی قائل هستیم، و نیروهای داعشی به خود اجازه نداده‌اند که فاصله 40 کیلومتری خود با ما را کمتر کنند خاطر نشان کرد: ما برای عتبات عالیات و مرقدهای ائمه اطهار(ع) در عراق خط قرمز قائل هستیم، طبیعتا اگر تهدید جدی نسبت به این مراکز باشد تصمیم جمهوری اسلامی ایران متفاوت خواهد بود؛ در حد فعلی کمک های مستشاری و آموزشی و راهنمایی و پشتیبانی عمومی کفایت می‌کرده است ولی اگر وارد خطوط قرمز ما شوند به طور طبیعی از محدوده امنیتی خود دفاع خواهیم کرد. 

با این سخن سردار باقری بر هر عقل سلیمی حجت تمام می‌شود، که مرقد ائمه اطهار(ع) در هر نقطه‌ای از جهان که باشد، برای مسلمین جهان همچون سفارتخانه امت اسلامی محسوب می‌شود، و تعدی به آن، یعنی تعدی به حریم امنیتی همه مسلمانان جهان! 

 


همچنانکه در ارتباطات بین ‌الملل، سفارت هر کشوری در کشور میزبان، به عنوان خاک کشور مهمان محسوب می‌شود، و تجاوز به آن، تجاوز به خاک کشور مهمان به شمار می‌رود، جمهوری اسلامی هم در رفتاری مشابه این اصل، حرم مطهر امامان شیعه را به عنوان خاک امت اسلامی محسوب می‌کند، و تجاوز به آن را به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهد.

البته سخنان روز یکشنبه سردار احمدی مقدم هم نشان داد، که برای مقابله با داعش نیازی به هزینه کردن از نیروهای نظامی نبوده، و نیروی انتظامی نیز برای برخورد با داعش در صورت نزدیک شدن به مرزهای ایران کفایت می‌کند.

شایان ذکر است امیر عبدالهیان نیز در راستای ترسیم خط قرمز، موضعی متناسب با جایگاه خویش گرفته بود و صراحتا اعلام کرده بود: ما هرگز اجازه نخواهیم داد رویاهای صهیونیستی در عراق و در منطقه ما برای تجزیه منطقه مهم و حساس غرب آسیا، به تحقق برسد.

شفافیت سخن این مقام ارشد سیاست خارجی، در آغاز تهاجم داعش به عراق نشان داد، وی دیپلماتی موقعیت شناس، شجاع و انقلابی است، که در حفظ منافع جمهوری اسلامی ضمن حرکت در حوزه عرف بین‌الملل، نه ترسی به دل راه می‌دهد، و نه چون بزدلان منتظر وقوع حوادث و دخالت قدرت‌های بزرگ می‌نشیند، و اگر تا به امروز هم داعشی‌ها نتوانسته‌اند به مرزهای ایران نزدیک شوند، همه از سر هوشمندی دستگاه سیاست خارجی و مبارزات نیروهای تحت فرمان سردار سلیمانی بوده است.

تاثیر قدرت نرم ایران در عراق هم این شجاعت را به مردم عراق داده است، که مقتدی صدر نیز در مقابل کسانی که روزی کشورشان در اشغال آنها بود، با صلابت سر راست کند و بگوید: در صورت بازگشت نظامیان آمریکایی به عراق آنها را هدف حمله قرار می دهیم.

عدم وجود این نوع ادبیات در سخنان شخصیتهای اجتماعی عراق در زمان اشغال، و استفاده از آن در زمان پس از اشغال و رابطه با ایران، پرده از جایگاه قدرت نرم ایران در شبکه‌های اجتماعی حقیقی عراق بر‌می‌دارد، که چگونه توانسته چتری را که اشغالگران در عراق پهن کرده بودند، با روشن کردن موتور خاموش افکار عمومی عراق، بر باد دهد.

و اکنون بازندگان اشغال دیروز، خوی جنایتکاریشان یاد عراق کرده و با به راه انداختن خیمه شب بازی داعش، قصد پهن کردن چتری دیگر دارند!

عملکرد سردار سلیمانی در آزاد سازی آمرلی ذهنیت غربی‌ها را از جدیت ایران در ترسیم خطوط قرمز راسخ کرده و حساسیتی را که دیروز با گوش می‌شنیدند، بعد از آزاد سازی آمرلی با چشم دیدند، و دریافتند که اگر جمهوری اسلامی موضعی را اتخاذ می‌کند، حتما قدرتی برای دفاع از آن موضع دارد.

قدرت رو به افزایش جمهوری اسلامی، آن را به نقطه‌ای رسانده که علیرغم حفظ مرزها و اماکن مقدسه، میتواند به قدرتهای بزرگ ولی بی تمدن و فرهنگ، که به پشتوانه سلاح و صنعت، سر از لاک برون آورده‌اند و در تاریخ چندصد ساله خود، چیزی جز غارت و جنایت برای بشریت نداشته‌اند، بگوید: اجازه تجزیه عراق را نمی‌دهیم!

این جمله چهار کلمه‌ای آغاز فروپاشی قدرتهایی است، که در این چندصد سال برای ترسیم مرز سیاسی کشورها تصمیم گیری می‌کردند، و خود را کدخدای دهکده نامیده بودند.

امروز ضمن اینکه خطوط قرمز غرب، خریداری ندارد، جمهوری اسلامی در شکستن آنها پیشروست، و خطوط قرمز جمهوری اسلامی که با خون گرم و جوشان هزاران شهید شکل گرفته، حرارتی از خود بیرون می‌دهد، که برای چشم دوختگان به منافع این کشور و متجاوزان آتشفشانی آماده فوران است.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : پنج شنبه 10 مهر 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: